Losowa Fotka
Ostatnie artyku?y
POCZUCIE BEZPIECZEŃ...
INTELIGENCJA JĘZYKOWA
WSPIERANIE ODPORNOŚ...
EDUKACJA MUZYCZNA W ...
Shoutbox
MP12 Info Panel
Nawigacja
Gotowość szkolna.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA
Podjęcie przez dziecko obowiązku szkolnego wiąże się z początkiem nowego, bardzo ważnego etapu w życiu. Przechodząc z wieku przedszkolnego w wiek wczesnoszkolny ulega zmianie podstawowa forma działalności dziecka. Dotąd była to głównie zabawa - teraz będzie to nauka. Aby jednak dziecko mogło sprostać wymaganiom szkolnym, musi osiągnąć gotowość szkolną.
Gotowość szkolna to taki poziom rozwoju fizycznego, poznawczego i emocjonalno-społecznego, który umożliwi dziecku sprostanie wymaganiom związanym z nauką w I klasie szkoły podstawowej
Jeżeli dziecko ma trudności w zakresie jakiejś sfery rozwojowej, powinno to skłonić rodziców i nauczycieli do podjęcia odpowiednich działań. Wczesne wykrycie tych problemów pozwoli na udzielenie odpowiedniej pomocy pedagogicznej i psychologicznej oraz uchroni dziecko przed negatywnymi konsekwencjami, którymi mogą być:
- trudności w nauce,
- niechęć do nauki i obowiązków szkolnych spowodowana odnoszonymi niepowodzeniami,
- negatywne nastawienie i uwagi ze strony rówieśników,
- zaniżona samoocena, obniżone poczucie własnej wartości, mała wiara we własne możliwości.
Jeżeli mają Państwo jakiekolwiek wątpliwości dotyczące gotowości szkolnej dziecka, warto skonsultować to z nauczycielami i psychologiem w przedszkolu, a jeżeli będzie taka potrzeba zgłosić się na bardziej szczegółową diagnozę do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Poniżej podane są podstawowe umiejętności, które powinno posiadać dziecko rozpoczynające naukę w szkole w zakresie poszczególnych sfer rozwojowych:
ROZWÓJ EMOCJONALNO – SPOŁECZNY
Dziecko powinno:
- być zainteresowane nauką czytania, pisania i liczenia, zdobywaniem nowej wiedzy
i umiejętności, a nie skoncentrowane głównie na zabawie;
¨ bez trudu koncentrować uwagę na dłuższych zadaniach czy zajęciach, trwających nawet do 45 minut;
¨ kończyć rozpoczęte zadania, przez cały czas starając się wykonywać je ze starannością;
¨ nie zrażać się drobnymi niepowodzeniami;
¨ reagować na polecenia kierowane przez nauczyciela do całej grupy;
¨ odraczać własne impulsy, np. zgłaszać się i czekać, aż nauczyciel wywoła je do odpowiedzi;
¨ wyrażać własne zdanie, informować o swoich potrzebach, pytać o treści niezrozumiałe;
¨ być samodzielne – ubierać się bez pomocy osoby dorosłej, wiązać sznurowadła, dbać
o własne rzeczy, pamiętać o zabieranych książkach, przyborach, stroju itp.;
¨ pamiętać o komunikatach przekazywanych przez nauczyciela do rodziców.
ROZWÓJ POZNAWCZY
Dziecko powinno:
¨ wypowiadać się w sposób logiczny, budować rozbudowane zdania, udzielać spójnych wypowiedzi;
¨ posiadać podstawową wiedzę w zakresie orientacji w czasie i przestrzeni, np. znać pory roku, dni tygodnia, miesiące, znać swój dokładny adres zamieszkania;
¨ rozumieć i stosować pojęcia określające położenie przestrzenne, np. na, pod, obok, nad, w, przed, za, z lewej strony, z prawej strony;
¨ dzielić wyrazy na sylaby;
¨ głoskować wyrazy, tzn. określać głoskę, która jest na początku wyrazu (nagłos), później głoskę, która jest na końcu (wygłos), a kończąc przedszkole – wymieniać kolejne głoski w wyrazie;
¨ przeliczać przedmioty w zakresie 10, porównywać liczebność (określać „czego jest więcej”, „czego mniej”, „o ile więcej”, „o ile mniej”);
¨ znać podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt;
¨ PONADTO! nie jest wymagane, ale na pewno ułatwi dziecku naukę czytania, pisania
i liczenia: rozpoznawanie cyfr w zakresie 10, przeliczanie przedmiotów powyżej 10, znajomość liter drukowanych.
ROZWÓJ FIZYCZNY I GRAFOMOTORYCZNY
Dziecko powinno:
¨ być sprawne fizycznie i posiadać właściwą koordynację ruchową (jeździć na rowerku, sprawnie wspinać się na drabinki, biegać bez większego wysiłku, rzucać lub kopać piłkę do wyznaczonego celu itp.);
¨ posiadać właściwą koordynację wzrokowo-ruchową i sprawność manualną (ładnie rysować ze szczegółami, dokładnie kolorować, swobodnie posługiwać się nożyczkami, pędzlem itp.);
¨ prawidłowo trzymać ołówek, kredkę;
¨ dokładnie rysować znaki literopodobne czyli „szlaczki”;
¨ podejmować próby zapisywania wyrazów używając liter drukowanych.
Agata Polańska-Krzos
psycholog